Hålla ordning på uppdragen som frilansare

Standard

Med frilansarbetet kommer stor frihet och risken finns då också att man missar att skapa strukturer som hjälper en hålla koll på arbetet. Det som kan vara krångligt när man jobbar som frilansare är att man ofta har många uppdragsgivare med diverse olika avtal och tidsramar. Det kan vara svårt att komma ihåg vad som gäller för vilken uppdragsgivare. Då finns det ett antal verktyg man kan ta till hjälp.

frilansare_409305979

Avtalshantering

Förmodligen har du flera olika avtal, både med uppdragsgivare och för tjänster du anlitar i ditt arbete. För att inte missa att säga upp avtal du inte längre har användning för är det bra att skaffa dig ett avtalshanteringssystem. Där kan du också samla samtliga avtal digitalt så du slipper ha dem liggandes i pärmar – särskilt användbart om du måste kolla upp något när du är på resande fot.

Tidtagning

Fakturerar du per timme? Då behöver du ett bra verktyg som håller koll på exakt hur många timmar du arbetat på ett visst projekt. Ett bra verktyg låter dig manuellt redigera tiden om du skulle glömma att klicka igång tidtagningen och sammanställer lättöverskådliga rapporter som gör det enkelt för dig att fakturera.

Google Apps

Google Apps är gratis och ger dig en mängd funktioner, såsom en kalender med hjälp av vilken du kan hålla koll på deadlines. Dessutom kan du skapa dokument som fler personer kan arbeta på och det är enkelt för en uppdragsgivare att lämna feedback på delade dokument.

Med dessa verktyg har du grunden för ett organiserat liv som frilansare.